Hur säljer du in dig?

Usch va jobbigt det är att söka jobb. Du ska inte bara ha ett vinnande CV och en superduper-personlighet och ett makalöst driv när du väl blir intervjuad. För att inte tala om MINA stora minus när det kommer till jobbsökningen -  1. Jag har nästan ingen arbetslivserfarenhet 2. Jag har ingen fullständig examen (än) 3. Jag har inget körkort, och ingen bil. Och just det, du ska ha arbetat MINST 5 år inom det område där jobbet figurerar, kul.

Orsaken till mitt plötsliga babbel är att jag då och då söker lite extrajobb och konsultuppdrag och har nu sökt ett uppdrag i mitt kära K-holm. Det hade kommit ut för över en vecka sedan, kanske är det inte så många som sökt? Skulle jag få det kommer andra problem att uppstå, men man får inte ta ut något i förskott. Men visst kittlar det lite extra i magen när man söker ett visst jobb. Jag menar, hur säljer du in dig bäst? För det är ju det som krävs, en aggressiv självförsäljning där man ska ta upp alla sina styrkor, utan att använda de uttjade orden flexibel, social och driven. Och använder man synonymer blir det tokigt det också - "Jag är elastisk, sällskaplig och skicklig". Samma ord skulle kunna beskriva en katt.

Men känner du att adrenalinet pumpar lite extra när du söker ett utannonserat jobb? Samtidigt som självinsikten(föraktet?) kommer krypande, ni vet, den där lilla jäveln på axeln som säger: "Du är inte kompetent nog, alla kommer se igenom dig och dina fel och brister kommer tragiskt nog synas. Vem skulle vilja anställa dig ditt patetiska lilla kräk? Och ful och fet är du också".

Och ångest har jag också. God natt.

 

Kommentarer
Postat av: Marie

En katt skulle aldrig söka jobb! Den låter andra göra det åt den...

Hälsningar från en nattjobbare. (Öppnar och stänger ytterdörren om och om igen...och matar)

2009-11-24 @ 13:49:07
Postat av: Marie

Var som du är på jobbintervju - Du är perfekt!

2009-11-24 @ 13:50:01
Postat av: josefin

sv: jaaa visst är den söt, jag är suuupernöjd =)

2009-11-25 @ 11:19:46
URL: http://sameoldstories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0